Blog Image

Fiat 500 Klub Danmark

…klage

Værksteds humor Posted on 21. februar 2011 22:05

smiley



…hvorfor

Værksteds humor Posted on 20. februar 2011 17:14



Fiat brager afsted

Rodekassen Posted on 20. februar 2011 01:43

Fiat brager afsted!

Udgivelsesdato: 15-02-2011

Der kører flere og flere Fiat 500, Bravo, Panda, Alfa MiTo og Giulietta på de danske veje. En opgørelse viser, at 2010 var det bedste salgsår i 10 år for Fiat Gruppen i Danmark. 2011 ser, med et generelt stigende bilsalg og det spændende nye samarbejde med Chrysler, ud til at blive endnu et rekordår for den italienske bilkoncern.

8.191 Fiat og Alfa Romeo personbiler, blev indregistreret i Danmark i 2010. Et tal, der er så højt, at man skal helt tilbage til år 2000 for at finde et år, hvor der kom flere italienske biler på de danske veje. En stor del af æren kan tilskrives Fiat 500, den italienske charmetrold som i den grad er blevet folkeeje.

”Vi er meget tilfredse med salgsresultaterne, som på mange måder markerer en foreløbig kulmination på den transformation, som vi i Fiat koncernen har været igennem de seneste år. Det er i den sammenhæng glædeligt, at det netop er de mange nye Fiat 500 og for Alfa Romeo nye modeller som MiTo og Giulietta, der markerer sig positivt i salgsstatistikkerne. Det er udviklingen og teknikken på netop de biler, der vil kendetegne Fiat og Alfa Romeo de kommende år,” siger Federico Goretti, direktør for Fiat Group Automobiles Denmark A/S.

Foruden travlhed hos Fiat forhandlerne, har Fiat de seneste år også markeret sig stærkt på miljøområdet. Senest, i efteråret 2010, blev Fiat af den anerkendte og uafhængige analysevirksomhed JATO kåret som det bilmærke i Europa, der har den laveste CO2-udledning.

”Vi er oprigtigt stolte over, at vi ikke blot leverer biler der i design og funktionalitet rammer det, som mange danske bilhjerter efterspørger, men at vi samtidig gør det på en måde, så både miljøet og udgifterne til benzin og diesel skånes,” siger Federico Goretti, og henviser her til det årelange udviklingsarbejde i koncernen, hvor Fiat har haft stort fokus på at downsize motorerne, så de yder, mere samtidig med at de bruger mindre brændstof. Seneste resultat af dette er den unikke 2-cylindrede TwinAir benzinmotor, som i Fiat 500 kører helt op til 25 km/l.

Så opsummeret er der netop nu stor glæde i Fiat Gruppens hovedsæde i Glostrup, hvor også fremtiden tegner lys. Fiat koncernen arbejder nu tæt sammen med Chrysler, Jeep og Dodge, hvilket i år giver mulighed for flere spændende nye biler i porteføjen, ligesom både Fiat og Alfa Romeos udviklingsarbejde med såvel biler og motorer fortsætter ufortrødent.



Nyhedsbrev 10. februar 2011

Motorhistorisk Samråd Posted on 12. februar 2011 18:50

Nyhedsbrev fra Motorhistorisk Samråd

Køretøjsregister lagt i dvale

Motorhistorisk Samråd lavede for nogle år siden et køretøjsregister for veterankøretøjer i Danmark. Registeret er på af foranledning af MhS-bestyrelsen nu lagt i dvale på grund af manglende interesse.

MhS mod vinterdæk til historiske køretøjer

Transportminister Hans Christian Schmidt har efter den hårde vinter bedt Trafikstyrelsen om at komme med en redegørelse for, om der er en idé i at indføre et krav om vinterdæk i Danmark, sådan som det er tilfældet i eksempelvis Sverige og Tyskland.

Læs mere på http://www.motorhistorisk.dk/index.php/sidste-nyt/nyhedsbreve/archive/



…Fakturering ???

Værksteds humor Posted on 6. februar 2011 13:38

Hilsen Holger nr.615 smiley



K: Fikstur for karosseri

Teknik Posted on 25. januar 2011 16:11

Hej 500-venner

Jeg er ved at renovere den ene af vores gamle D-modeller 🙂

Den har desværre i tidernes morgen haft en skade ved højre forhjul, som ikke har været repareret korrekt. Det skal selvfølgelig bringes i orden denne gang, inden vi går videre med front, paneler osv.

Jeg regner med at det bliver nødvendigt at skifte selve inderskærmen foran. Nu er D-modellens karosseri jo i forvejen temmeligt ‘levende’, allerede når bare den udvendige inderskærm/hjulkassen/’bananen’ afmonteres. Inder- og yderpanelet er også væk, og når så også inderskærmen skal ud, så er der intet der holder hverken dørhullet eller tværvangen (og dermed hele fronten) på plads.

Derfor var planen at lave en ramme i stål, som f.eks kunne boltes på vangen foran hvor fjederen normalt monteres, samt på anlægsfladerne til konsollerne i bag, eller alternativt hvor bagvangen spændes på karosseri. Så skulle der være grundliggende styr på det, og resten skulle med lethed kunne måles ud herfra 😉

Inden jeg nu selv går i gang med målebånd og svejser kom jeg til at tænke:

Gad vide om ikke der skulle være nogen fra klubben, som allerede ligger inde med sådan en ramme/fikstur, som man kan spænde bilen op i? Som måske kunne lånes, lejes eller købes? Der må jo næsten have været andre som har stået i samme situation masser af gange før…

Er der alternativt nogen som har en målskitse med de korrekte mål på vognbunden, så jeg slipper for at gætte?



Fiat 500 Gamine

Medlemmernes køretøjer Posted on 15. januar 2011 20:56

Hej Johnny,

Det er en fin 500 du har spottet i Dubai – jeg har selv en åben 500, men den er nærmest praktisk i sammenligning med den du har set. Min har døre, men dog ikke sidevinduer og bagrude…

Den er bygget af karosserifirmaet Vignale i 1968, og som billedet antyder – bedst om sommeren..



Åben Fiat 500

Fiat jorden rundt Posted on 15. januar 2011 09:40

Tænkte det kunne være interessant at se nogle ’feriebilleder’ med nogle Fiats på!

Så hermed en opfordring til at publicere interessante, spændende, anderledes, speciel modeller, eller bare en helt almindelig gammel Fiat, fotograferet et uventet sted på en rejse.

Jeg tillader mig at begynde med en åben Fiat 500 model set i Dubai. Faktisk har ejeren, der er italiener og pizzeria ejer, hele to af disse modeller. Han har fortalt mig at det er en speciel model, der kun er lavet i 3 eksemplarer (måske af den lokale karrosserismed derhjemme?).

Jeg tror det er de eneste Fiat 500’ere af den gamle model der er indregistreret her i Dubai. Den nye model ’Versione 2007’ er man begyndt at se nogle af i gadebilledet, men den venter vidst stadig på det helt store salgs fremstød?

Johnny B



« ForrigeNæste »