Blog Image

Fiat 500 Klub Danmark

Bamsebilen

Medlemmernes køretøjer Posted on 17. december 2010 19:41

Modtaget fra medlem nr. 555

Bamsebilen

Ja, det er navnet i folkemunde på min lille søde Fiat 500 årgang 1963, så det er den efterhånden blevet dømt til at hedde.

I 1996 ville Sven Ulrik bygge sig en Fiat 600, og vi kørte til Falster for at se på et eksemplar, men jeg syntes bedre om et lille vrag af en gammel Fiat 500, som var på vej til skrot, så det endte med at det blev den vi kom hjem med.

Det tog Sven Ulrik 3-4 år at få den lavet, den gang var det ikke så nemt at få reservedele, som det er i dag, så mange ferieture gik til Tyskland for at få dele med hjem. I august 2000 kom der så plader på, og jeg fik den overrakt med rødt bånd og sløjfe på, så det var den stor dag.

Nu lidt om hvorfor bilen kom til at hedde bamsebilen: Da der ingen sæder, indtræk eller noget som helst var tilstede i bilen, så købte jeg nogle meter møbelstof med de sødeste bamser på og monterede selv sæder og Sven udskar plader til døre m.v., som jeg så beklædte med bamsestoffet, – resultatet blev super syntes jeg selv.

I 2010 har Sven Ulrik ændret taget til det lange soltag – det var dog lidt sent på sæsonen, så der er kun kørt et par korte ture efterfølgende, men det bliver dejligt til næste sommer at kunne køre ”rigtig” cabriolet.

Jytte nr. 555



Fiat 500 D

Medlemmernes køretøjer Posted on 16. december 2010 14:07

Fiat 500D årgang 1962ejer: HolgerSørensen

Da jeg i 1990 lige inden jeg åbnede mit eget værksted ”Fiatspecialisten” var jeg på besøg hos den daværende Fiat-forhandler i Holbæk, der så jeg at han havde to 500ér stående i sin udstilling sammen med de nye biler, men fik at vide at de ikke var til salg.

I 1992 bliver jeg så kontaktet igen og spurgt om jeg stadig var interesseret i en 500, det var jeg selvfølgelig og købte den ene af dem som stod totalrenoveret og derfor ikke kender noget til historien bag bilen.

Bilen bliver ikke brugt ret meget ca.500 km om året. Den har været brugt til ”limousine” kørsel en gang, og som brudekaret en gang, samt udlånt til forskellige udstillinger, jeg har også deltaget i nogle få ture sammen med ”Fiat Mini Klub Sjælland”, som jeg dog ikke er medlem af længere.

… som brudekaret

… jeg ved ikke om de er blevet skilt eller bare er så nyforelskede at de har ”glemt” at betale for turen?

… udstilling

… udlånt til introduktionen af den nye Fiat 500 hos Brdr. Clausen i Slagelse

… limousinekørsel

… jeg har ikke noget billede, men min 500 kørte m.skoleelever side om side med store limousiner det var et syn for guder.

… øvrige billeder

… her slutter billedserien af min Fiat 500 fra 1962

smiley



Hilsen fra familien Ørskov

Rodekassen Posted on 2. november 2010 16:43

Følgende er modtaget via mail fra familien Ørskov, der havde været så venlige at stille deres skriggule Fiat 126 Turbo til rådighed i Fredericia:

Hej til alle på Fiat Klubbens stand i Fredericia.

Anders og jeg vil gerne hermed sige tak for den gode behandling, vi fik af jer alle i Fredericia.
Vi havde et par hyggelige dage, hvor vi fik snakket med en masse mennesker, og hvor vi samtidig fik lært en hel del mere om Anders’ lille gule Fiat 126.
Anders vil nu gerne sælge Fiat’en, sådan at han kan få råd til at købe en “gul Seicento” som nok er både mere sikker og tidssvarende til ham, når han får kørekort.
Vi vil helt sikkert kigge ind til jer på den næste udstilling – på gensyn indtil da.

Hilsen
Anders og Søren Ørskov.
Kolding



Værksted

Teknik Posted on 24. oktober 2010 23:12

Jeg har været så uheldig og fået min Fiat 500 fra 1972 slemt beskadiget ved et glatføreuheld, så den får brug for noget pladearbejde i ventre side. I den forbindelse vil jeg høre om der er nogen der kan anbefale et godt værksted. Jeg bor i Skanderborg området.

Mvh Helle



Giannini 590 GT fra Norge

Medlemmernes køretøjer Posted on 21. oktober 2010 00:13

Heisann

Dette er min Fiat 500L 1968 som jeg nå har hatt i 5 år. jeg hadde alltid hatt lyst på en Fiat 500, noe en arbeidskollega som bor i Bergen var godt klar over. Så da han så fant denne i en bilforretning for klassiske Italienske biler rett utenfor Bergen tok han noen bilder med mobilen og sendte en SMS. Det gikk kun en liten uke så stod bilen på toget på vei over fjellet fra Bergen til Oslo. Jeg kunne ikke motstå fristelsen, endelig min egen lille 500! Bilen var importert fra Tyskland, og ferdig restaurert av selger i Bergen. Den var sandblåst, rustsveiset og lakkert i Fiat fargen Blue Davies (1984) men bar preg av å være hurtig skrudd sammen, så når den endelig var trygt hjemme i garasjen ble den skrudd helt fra hverandre, masse nye deler innkjøpt og satt sammen igjen. Men jeg hadde lyst på mer! Alle tenker på Abarth = Fiat så jeg bestemte meg for GIANNINI nærmere bestemt en 590 GT replica. De siste 4 vintere har jeg gjort stadige oppgraderinger og modifiseringer. Neste prosjekt er å få ferdig den nye motoren, opprinnelig den gamle originale som satt i bilen. Det gjenstår bare maskinering og innsetting av større ventiler i toppen så er det hele bare å skru sammen, og den kommer til å bli en frisk liten sak!! Motoren som sitter i bilen i dag er en FSM Fiat 126 650cc motor… lett trimmet. Men jeg er ikke helt komfortabel med en Polsk motor så den originale Italienske skal inn igjen!!



Medlemmernes køretøjer

Medlemmernes køretøjer Posted on 11. oktober 2010 21:10

Tænkte det kunne være interessant at se nogle af de mange fine køretøjer der er repræsenteret i klubben, her på vores forum! Så her er der en anledning til at fortælle lidt om din egen bil og sende et par billeder med.

I al beskedenhed begynder jeg selv, med min Giannini 590 GT Replika.

Den var oprindelig en Fiat 500L fra 1969 og har kørt de første 30 år af sit liv lidt syd for Torino i Italien. I 2001 så jeg den hos www.klassik-garage.de hvor jeg købte den for 5.000 DM. Den var ikke ligefrem en kosmetisk perle, men den var i teknisk henseende i god og original stand.

Efter at jeg i nogle år havde gået og funderet over hvordan den skulle restaureres, besluttede jeg mig for at det skulle være en Giannini replika. Giannini var et Rom baseret firma ejet af to brødre, der ligesom Abarth solgte tunings kit til små Fiat biler. En af deres fabriksmodeller var en Giannini 590 GT og ved hjælp af internet og bøger indkøbt til formålet i Italien, fandt jeg frem til hvordan min Giannini 590 GT skulle se ud. Farven gråblå var i 60´erne en original Giannini fabriksfarve, så den farve skulle den naturligvis have.

Motoren er bygget op på den originale 500L motor, dog nu med en motor volume på 700 kubik. Udover dette er der foretaget nogle små modifikationer på motoren (større karburator, hårdere ventiler, strammere knast, sports udstødning, m.m.).

Fælgene er originale Italienske Borrani fælge fra 1972, med tilhørende hjulkapsler.

Kabinen er stort set som på en original 500L, dog har jeg sat nye instrumenter i, med omdrejningstæller samt olie tryk- og temperaturmåler.

Desværre er det alt for sjældent at jeg har anledning til at køre i den, da vi for nogle år er flyttet til udlandet og ikke kunne have den med til Dubai (luftkølet motor og 48-52 grader om sommeren, er vidst en dårlig cocktail). Så nu står den trygt og godt i en garage i Nordsjælland og venter på at det bliver sommerferie igen! smiley

Medlem nr. 58
Johnny B



Reservehjul

Teknik Posted on 20. september 2010 18:16

Til Fiat 500 , årgang 2008.

Et reservehjul m. dæk og original donkraft koster hos forhandler “på tilbud” 2700 kr !

Er der et behjertet medlem der kan sige mig om man kan bruge en stål-fælg fra f.eks. en Panda fller Punto ?

Med Fiat hilsen fra Jørgen, medlem nr. 406



Motor sætter ud

Teknik Posted on 6. september 2010 08:23

Min motor syntes at når vi har været ude og lufte os 1/2 timestid + – er det tid til en lillepause , 15 min til den har fået pusten igen , ( sidst var det lige ud for et ishus smiley) !! Det er en 5oo fra 71 så det er jo en ældre dame . Den sætter ud som nøglen bliver drejet , Der er strøm på og efter passende afkøling vil den godt igen. HVAD kan jeg gøre ? er altså ikke den store mekanikker .

Mange hilsner Michael



« ForrigeNæste »