Blog Image

Fiat 500 Klub Danmark

Nyhedsbrev 1. september 2011

Motorhistorisk Samråd Posted on 2. september 2011 19:47

MhS-spørgsmål til Skatteministeren

Via folketingsmedlem Kristian Pihl Lorenzen, trafikordfører for Venstre, er det lykkedes MhS at få hul igennem til Skatteminister Peter Christensen. Kristian Pihl Lorenzen og Skatteministeren har på opfordring af MhS haft en drøftelse af centrale MhS-punkter, og Skatteministeren var positivt indstillet overfor en række af den motorhistoriske bevægelses udfordringer. Kristian Pihl Lorenzen har efterfølgende skrevet til Skatteministeren –brevet gengives herunder. Der vil ikke komme svar fra Skatteministeren før efter valget den 15. september, hvor MhS også må indstille sig på at skulle starte forfra med henvendelsen.

Nordisk Motorhistorisk Forbund mødes

I weekenden 3-4. september afholder Nordisk Motorhistorisk Forbund møde i Oslo. Forbundet, som har eksisteret i mange år, er et samarbejdsorgan for de motorhistoriske paraplyorganisation i de nordiske lande.

Lovforslag om venstregående sidevogne

Efter flere års tovtrækkeri mellem ministerier og myndigheder ser det nu ud til, at der endelig vil blive fremsat et lovforslag i Folketinget om at tillade kørsel med venstregående sidevogne på veteranmotorcykler.

Se mere på http://www.motorhistorisk.dk/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=1&Itemid=50

Nyhedsbrev 17. august 2011

Motorhistorisk Samråd Posted on 26. august 2011 10:24

Normal ventetid på historiske plader

Ventetiden på at få historiske nummerplader har siden 1. april, hvor også biler fra 1958 til 1976 har kunnet få sorte to-bogstavsplader, været ekstrem lang. SKAT har nu overfor MhS lovet, at leveringstiden fra den 26. august fremover vil blive maksimum 8 uger, sådan som det oprindeligt var bebudet fra SKATs side.

Se mere på http://www.motorhistorisk.dk/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=1&Itemid=50

fiat tuner

Rodekassen Posted on 24. august 2011 08:47

hej fiat fans , på facebook, jeg har fund min gammel ven fra roma, race køre og tuning exspert , i de flest bil mærke ,

lancia, fulvia hf ,alfa gta ,fiat . 126 ,500, 600. 128 , porsche, ford

søge at blive ven med ,ezio campoli , du blive chokkert hva de har af biler i roma

det er race på den gammel classik bane vallelunga hver week end

abarth con passione , du kan ogas finde my på f,b, francesco abarth aversa

vi ses på automania,

motor

Teknik Posted on 6. august 2011 15:08

Jeg har lige erhvervet en Fiat 850 Spider fra 1967, som jeg skal have “shinet” up.

Den starter fint hver gang, uanset hvor længe den har holdt stille, men når jeg har kørt 15-20 minutter og standser den, vil den ikke starte. Det virker som om den har svært ved at dreje motoren rundt ligeså hurtigt som når den er kold.

Batteriet er nyt.

Nogen tips?

Nyhedsbrev 12. juli 2011

Motorhistorisk Samråd Posted on 4. august 2011 19:37

Vær opmærksom på miljøzoner

MhS har op til feriesæsonen fået en del henvendelser om reglerne for miljøzone-afgifter i Europa for motorhistoriske køretøjer. Der findes ikke nogen samlet oversigt over disse afgifter, men som hovedregel er de historiske køretøjer (dokumentation skal medbringes) undtaget fra disse miljøzoneafgifter.

Flere klubber med i Mhs

Mhs er de seneste par år vokset med 33 procent, så der i dag er 77 klubber repræsenterende over 31.000 enkeltmedlemmer. Men der er plads til flere motorhistoriske klubber, og Mhs har derfor skrevet til en lang række potentielle MhS-klubber med opfordring til at søge om optagelse.

motor

Teknik Posted on 29. juli 2011 13:12

hej er der nogle der har data på motoren til en fiat 500 A tobolino 1939 med en topventilet motor tobolino model B

ventiler spillerum
topstykke boldte
justerning isætning af kanst/ kæde/hjul

hilsen Heinz

mail pilfinger@os.dk
65972102
29804936

Fiat 600 / 1000 tcr

Teknik Posted on 29. juli 2011 11:44

Hej allesammen.

Der er jo et par stykker her i klubben som har en tilsvarende bil, så håber virkelig at en eller flere kan hjælpe mig.

Jeg har været til syn med min Fiat 600/ 1000 tcr replika,

der er blevet lagt en A112 70 hk motor i, og der er blevet monteret skive bremser på alle 4 hjul.

Nu vil syns manden have en eller anden form for dukumentation på, at bremserne er “gode” nok, efter der er kommet en anden og større motor i,

er der nogen herinde der har kendskab til dette, eller måske noget liggende da i selv fik synet, som jeg måske kan få en kopi af…??

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Jørgen W medl.482

Nyhedsbrev 14. juni 2011

Motorhistorisk Samråd Posted on 17. juni 2011 09:57

Vanskeligt af få afgiftsvurderet motorhistoriske køretøjer

SKAT har primo maj lavet nye regler og procedurer for afgiftsvurdering af importerede køretøjer, hvilket har medført en væsentlig forringelse af serviceniveauet overfor folk, som ønsker at få historiske motorkøretøjer ind i Danmark fra udlandet.

Ændringen har medført, at det nu ikke længere er muligt at få at vide, hvor meget man skal betale i afgift for import af ældre køretøjer – det vil sige, at man nu ikke længere hos SKAT kan få at vide, hvor meget det reelt koster at indføre en bil fra eksempelvis USA. Nyere biler er ikke noget problem, da man hos SKAT kan finde lister over, hvad afgiften har været på tilsvarende, tidligere importerede køretøjer og dermed få en indikation af afgiften. Disse vurderingslister findes ikke for veterankøretøjer.

Oversigt over internationale veteranbilsløb

Feriesæsonen står for døren, og mange vil gerne have lejlighed til at se hvad der køres af veteranbilløb, der hvor de holder ferie eller hvor de kommer forbi. På FIVAs hjemmeside –http://www.fiva.org findes en komplet liste over alle FIVA-løb. Det er ganske mange.

Hvordan man finder oplysninger om løb: På FIVAs hjemmeside skal man først vælge sprog; engelsk eller fransk. Vælger man engelsk klikker man derefter på EVENTS, derefter på FIVA CALENDAR ude til venstre. Derefter kan man vælge mellem A-løb (A-Events) eller B-løb (B-events). Klikker man ude til høje på de enkelte løb kommer alle oplysninger om arrangører, sted, dato osv.

« ForrigeNæste »