Hej.
Jeg har skiftet støddæmpere og fjedre i bag på min Fiat 500. Baghjulene står meget skråt ind under bilen nu, det er vel det der kaldes toe in ? Jeg har kigget lidt i reparationshåndbogen men jeg bliver ikke meget klogere på hvordan det justeres. Er der nogen der kan beskrive for mig hvordan det gøres ?
Mvh. Claus
Toe in baghjul
Teknik Posted on 25. maj 2017 11:45- Kommentarer(7) https://forum.fiat500klub.dk/?p=712
Skriv et svar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.
Hej med Jer.
Tak for Jeres svar. Jeg prøvede i første omgang at løsne trianglen bolte og spænde dem i belastet tilstand dog uden nogen virkning. På messen i Fredericia i efteråret talte jeg med et par stykker på standen og de fortalte mig at der er kan være forskel i højden på de fjedre man køber. Derfor var rådet at skære en omgang af fjedrene og så se hvordan den så stod efterfølgende. Det er gjort nu og den er herved sænket 30 mm. Hjulene stikker stadig indad men det har hjulpet gevaldigt, så jeg går lige og overvejer om jeg skal fjerne en omgang mere.
Med venlig hilsen
Claus Juhl
Så er vi enige.
Da jeg kørte 600 skar vi 1,5 omgang af bagfjedrene og vendte hovedlaget i forfjederen. Så står den perfekt men det er absolut ikke lovligt. Det er kun muligt at justere spidsning på baghjulene så du har ret i at det det ikke er relevant at måle cambervinklen.
Hej igenDejligt med respons på mine svar!Det kan godt være at reglerne er ændret for sænkning af undervogn. Jeg er selv blevet stoppet af politiet med en Fiat 600 som var sænket, Hvorved jeg blev indkaldt til syn samt modtog en bøde, dette er godt nok flere år siden( kan man i det hele taget købe sænkningssæt til så gamle biler?) Hvis man bruger følgende fremgangsmåde med at skære en omgang af bagfjedrene samt fjerne et lag i forfjedren, er det mig bekendt ikke lovligt.Du har ret Camber-vinklen er hjulet hældning udad foroven (også kaldet styrt udefter) og ikke styreboltens hvilket jeg beklager. Jeg mener ikke at der fra fabrikkens side er oplyst nogle mål på baghjul, hvorfor jeg har svært ved at se om de er justeret korrekt.Ifølge en gammel lærebog er Camber: hjulets styrt. Carster: styreboltens hældning i vognens længderetning og KPI er styreboltens skrå stilling mod vognens midte. Toe-in er spidsning, og toe-out er forhjulenes spredning i sving.Jeg er stadig af den opfattelse at det er forkert at sænke undervognen, da det grundlæggende ændrer bilens køreegenskaber. Det kan også give et forkert dækslidSå Claus hvis jeg skal råde dig til noget, så skal du bare løsne trianglens bolte – belaste bilen og derefter spænde boltene igen , så er jeg sikker på at den nok står hvor den skal.Venlig hilsen Holger
HejDer må være sket en del siden jeg gik på pension som “synsmand”.Det var dengang (for 2 år siden) lovligt at sænke en bil forudsat at fjedrene var godkendte af et anderkendt prøveinstitut – typisk TÜV I Tyskland. Hvis man sænkede under 40 mm. var der end ikke synspligt. Jeg tror at reglerne ikke er ændret siden.M.h.t. camber er det ikke styreboltens hældning men hjulets hældning udaf for oven og kan derfor også måles på baghjul.Styreboltens hældning kaldes KPI (king pin inclination) Camber vinkelDen udregnes i grader. Ved let indadhældning er gradanvisningen negativ. Den er positiv ved udadhældning.For en sportskører vil en negativ vinkel gøre det muligt at svinge mere aggressivt. Til gengæld mister han i vejgreb på ligeud strækninger, hvilket går ud over bremseevne og store accelereringer.
Hej ClausJeg bliver lige nød til at slå et par ting fast. Det er ikke lovligt at sænke undervognen, og den bliver endnu hårdere i affjedringen hvilket ikke er særlig rart at køre med.Positiv Camber som beskrives i et svar fra medlem nr.745 er vist et hjemmedigtet udtryk, hvordan måler man en vinkel der ikke er der? når hjulet er pendulophængt. Ved sænkning ændres sporingen også. Til orientering så er f.eks. på forhjul cambervinklen styreboltens hældning udad.Mvh. Holger
Det du oplever er positiv camber og den eneste måde at afhjælpe det på er at monterer sænkningsfjedere, jeg har sænket min 30 mm for og bag hvilket gør at baghjulene står næsten i 0 grader i forhold til lodret , grunden er at baghjulsophænget er pendul ophængt. mvh Per Rahbek
Hej ClausHvis boltene på trianglen / svingarmen har været løsnet i forb. med udskiftning skal de spændes i belastet stand. Det er ikke toe-in, toe-in er sporingen som skal være 0-mm + – 2 mm den vinkel du mener kan ikke just. Ring evt. 40 51 17 70 hvis du vil have uddybet det jeg har skrevet .Hilsen Holger