Min motor syntes at når vi har været ude og lufte os 1/2 timestid + – er det tid til en lillepause , 15 min til den har fået pusten igen , ( sidst var det lige ud for et ishus ) !! Det er en 5oo fra 71 så det er jo en ældre dame . Den sætter ud som nøglen bliver drejet , Der er strøm på og efter passende afkøling vil den godt igen. HVAD kan jeg gøre ? er altså ikke den store mekanikker .
Mange hilsner Michael
Hej Mikael!
Hvis du har fået et svar fra mig så se bort fra denne mail.(ved ikke hvor svaret er blevet af)
Udover allerede gode forslag fra andre medlemmer kan du prøve at skifte rotoren hvis det er en støjdæmpet er modstanden varmepåvirkelig og derfor kommer problemet først når den bliver varm.
Venlig hilsen
Holger tidl. Fiatspecialisten i Slagelse
Hej Michael
Du skal starte med at prøve flg. ting:
1) Udskift platiner og kondensator. Det er en af de gængse fejl på 500, strømfordeleren sidder meget varmt lige over udstødningen, især hvis varmeskjoldet mangler. Næsten nye dele er ingen garanti. Tænding skal selvfølgelig justeres efterfølgende.
2) Juster ventilerne. Hvis de står stramt, har den svært ved at starte når den bliver varm.
Er ret sikker på at det løser problemet. Held og lykke.
Mvh. Mikkel
Medl. 61
Jeg har samme problem med min 500 fra 68. Problemet kom pludseligt et tidspunkt efter jeg havde skiftet til nye tændrør (ngk) har jeg senere analyseret mig frem til.
Men inden da havde jeg checket køle coverets tæthed, kileremmens stramhed, benzinpumpen, renset karburator og checket dynamisk tænding. Intet hjalp. Så købte jeg et sprit ny karburator. Det hjalp heller ikke.
Så skete det at min Vespa scooter fik samme problem. Motor staller efter ½ times kørsel, kan kun starte når den er afkølet. Her hjalp en Vespa gut. Træt tændspole. Ny tændspole til Vespaen og vupti ingen problemer med Vespa overhovedet.
Så fik jeg en ny tændspole til Fiaten (Bosch high power). Det viste sig så at man havde solgt mig forkerte tændrør, de var R mærkede, dvs med indbygget modstand. High power fra tændspolen gav gnister overalt og fejltænding.
Jeg fik fat i rigtige tændrør og nu er problemet skiftet fra pludselig stall til snigende stall muligvis pga overophedning fordi blandingen er for mager (den nye karburator)
Jeg er nu ved at trimme blandingen ind.
Men konklusion:
Jeg satte forkerte R mærkede tændrør i.
Den 40+ år gamle tændspole begydte at tabe pusten pga øget belastning og motor staller
jeg håber denne historie kan hjælpe dig.
mvh
Jesper