Hej Jeg har en Fiat 500 L fra 1972 – er der nogen der kan hjælpe mig med hvilken motor olie der er bedst anvendelig ….
Tak på forhånd
Med venlig hilsen
Rune Danielsen
olie
Teknik Posted on 20. maj 2016 09:13- Kommentarer(5) https://forum.fiat500klub.dk/?p=635
Skriv et svar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.
Jeg vil bestemt ikke anbefale at blande de to olier, da du ikke kender noget til den gamle olies egenskaber. Hvis du aldrig selv har skiftet olie før, ville det nok være en god ide lige at få en mere erfaren kammerat til at hjælpe dig første gang. Lad endelig være med at spænde bundproppen alt for stramt, ellers risikere du at bundkaret revner. God Arbejdlyst !!
Hej og tusind tak for svar …. jeg er nu klogere og har købt en dunk Castrol Classic XL 20W/50.
Da der allerede er olie på af en ukendt type som bilen kører fint med – vil det så være noget problem at påfylde den nye Castrol Classic XL 20W/50 på og blande med den olie der allerede er på ?? Sorry – er helt blank på dette område 🙂
Jeg er helt ening med Holger, for info er her beskrivelsen af Castrol Classic XL olien fra Castrol’s hjemmeside:
“En traditionel mineralsk multigrade motorolie med et lavt indhold af rensende additiver. Den genskaber de egenskaber, der var avancerede omkring 60’/70’erne – og som datidens motorer blev konstrueret til.
Effektiv smøring og godt olietryk på klassiske biler kræver den højere viskositet, som Classic XL 20w/50 har. Men lige så vigtig er den korrekte blanding af additiver – således kan moderne additiver løsne gamle aflejringer, som derefter kan blokere oliekanalerne – og ved større olieforbrug, kan der dannes koks i forbrændingskamrene.”
Hej RuneSom Johnny skriver er der lige så mange meninger om det som der er tosser i h…., Men uanset hvad de forskellige meninger er. så er bilen født dengang olie var mineralsk, hvorimod olier i dag er halv(semi) og helsyntetiske. Jo mere originalt man kan bruge på sin gamle Fiat , jo bedre er det efter min mening. Olien skal ikke være for tynd, da tolerancerne i lejer mm er større end i moderne motorer.Mvh. Holger nr. 615
Hej Rune, ja det er der helt sikkert lige så mange meninger om som der er Fiat 500 ejere, men jeg har gennem +10 år brugt Castrol Classic XL 20w/50 på min 500. Både før og efter motoren blev bygget om til ‘race’. Jeg plejede at få den hos THansen, ved ikke om de stadig har den? Hilsen Johnny