Kære Fiat venner

Jeg har tilføjet et fotoalbum med titlen Emirates Classic Car Festival 2016 til klubbens fotoalbum. ECCF er en årligt tilbagevendende begivenhed der afholdes på boulevarden foran Burj Khalifa (verdens højeste bygning), i Dubai, UAE. I år var der vel +200 klassiske køretøjer repræsenteret, med et spænd fra BMW Isetta i kategorien Micro Car’, til Rolls Royce i den lidt mere eksklusive ende. Det var lidt sparsomt med italienske klassikere i år, men lidt Ferrari og en enkelt Fiat 500L var der da at finde.

Min absolute favorit var en Porsche 356 Zagato Speedster, der løb med prisen Best Recreation Award. I tillæg til at være en utrolig smuk bil har den også en interessant historie bag sig. Zagato fremstillede nemlig blot et enkelt eksemplar af denne bil i 1958, men allerede året efter, led den en grum skæbne da den blev totalt skadede i et løb. Hvad der skete med resterne af den originale Porsche Zagato er uvist, men for et par år siden fik Zagato af en kendt amerikansk samler bestilling på at genskabe dette prægtige køretøj. Ved hjælp af moderne computer teknologi, historisk materiale og italiensk håndværk, lykkedes det at genskabe bilen så den i dag står så tæt på originalen som overhovedet muligt. Zagato blev så tilfredse med resultatet at de byggede endnu 8 af slagsen og dermed skal det forblive. Den i Dubai udstillede model er nummer ni og dermed den sidste i serien, med en omregnet handelspris på ca. 3.5 millioner danske kroner.

Beklager Iphone ‘kvaliteten’, men det var desværre det eneste kamera jeg havde ved hånden.

500-hilsner
Johnny b