Min hustru nyder i den grad hendes lille 500 fra 1968 og bedyrer at hun ALDRIG skiller sig af med den… (Læs: at jeg ikke må sælge den).
Jeg må desværre også bøje mig i støvet, for den er fantastisk sjov at kører rundt i og er faktisk meget praktisk som en by bil.
MEN, er der ikke mulighed for at lægge lidt mere kraft i den lille motor? uden at skulle ud i at skifte til en 126 motor.
Er der en i dette gode forum, der har forstand på at bygge en motor der giver lidt mere end det den har i dag….
Gode forslag modtages, purister der allerede nu ligger og roterer på gulvet over sådan et spørgsmål må også gerne byde ind…
På forhånd tak…
Dan
Lidt mere power
Teknik Posted on 25. august 2014 21:34- Kommentarer(7) https://forum.fiat500klub.dk/?p=516
Skriv et svar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.
En 126 motor er bestemt ikke bøvlet, det er hele pointen. Montering er plug and play – det er jo grundlæggende helt samme motor. Og derefter har du jo præcis samme muligheder for tuning som på din gamle motor.
Hvad der taler for den originale motor er selvfølgelig at det ville være et glimrende vinterprojekt at adskille og så nusse kærligt om den som Johnny beskriver. Mange gode timer på ebay med at finde de rette dele og mange spændende pakker med posten 🙂
Hmm… et big bore kit på 650 ccm der inkluderer stempler, cylindre m.m. fra fiat500sport, men hvad skal der ellers til?
Hej Johnny…
Det er lige i den boldgade jeg vil hen…
Lillemor, har ingen problemer med kræfterne, faktisk var det hende der startede det hele..
Så jeg er meget lydhør, specielt ved de 40 hk…
Glemte lige at nævne at jeg på min også forøgede motorvolume til 700 kubik! Med de original ca. 500 kubik skal man nok ikke regne med mere end 5-7 heste ekstra? Men det kan bestemt også mærkes.
Hej Dan
God bil, god hustru, behold begge ;0)
Det er bestemt muligt at få ‘lidt’ mere kraft ud af den originale Fiat 500 motor, det kræver blot lidt god gammeldags tuning. I den lette ende ville jeg foreslå en ‘skarpere’ knastaksel, en WEBER karburator fra 126’eren og måske en lidt større udstødning, det vil vel gi dig ca. 25 hk i det hele. Jeg gik lidt videre og skiftede i tillæg til ovenstående til hårdere ventilerne, letvægts ‘ventilator’ og racerudstødning (ca. 35-40 hk) men det er nok lidt for vildt for lillemor. En 126 motor med tilhørende gearkasse er helt sikkert også en mulighed, evt. med topstykket fra din standard 500, så får den en højere kompression. På http://www.fiat500sport.com kan du få lidt tunings-inspiration, prøv også at kikke på link siden på vores forum, der er en del der sælger tuningsdele til vores hækmotorede. Jeg kender muligvis en der kan hjælpe dig med det mekaniske hvis det trænges, send mig evt. en mail på breinholt.herb@hotmail.com hvis du vil vide mere. Ciao johnny b
Tjaaa… Jeg ved nu ikke om jeg har et holdbart argument? men jeg går måske og bilder mig ind at det er besværligt?
Hvad kræves det, ud over motoren?
Hej Dan
Fedt at både din kone og du har set lyset mht. 500’erens charme
Men hvad er argumentet for IKKE at udskifte til en 126 motor?
Det er klart den nemmeste og billigste form for tuning.