Hej klub!
Jeg er ved at lægge sidste hånd på renoveringen af min Fiat/Seat 600 E fra 1973, men der er opstået et problem.
Drivakslen i venstre side sidder i spænd mellem hjulaksel og midterplal i gearkassen. I venstre side er der ca. 2 cm slup til hjulaksel når jeg skubber drivakslen helt i bund i gearkassen.
Det ser ikke ud til at bilen er bygget med drivaksler i forskellige længder.
Bilen er også blevet opmålt, da min første mistanke gik på at trianglens beslag sad forkert efter en gennemgribende karrosserigenopbygning – bilen er helt symmetrisk og beslag sidder korrekt i forhold til manualens karrosseri-måltegninger!
Har nogen oplevet lignende – har nogen en løsning? Kender nogen det korrekte spillerum – afstand mellem drivaksel og hjulaksel når drivaksen er i bund i gearkasse?
Mange hilsner Jakob Purup – 27 59 53 49 / jakob@purup.com
Tak for hjælpen
Jeg har løst problemet ved at justere motor og gearkasse helt til højre.
Der er stadig en asymmetri men venstre drivaksel kan monteres og har ganske lidt slip.
Asymmetrien undrer mig dog stadig meget!
Jeg satser på at syne bilen torsdag og så futte en tur til træf i Gjern fredag.
Vi ses! Hilsner Jakob
Hej Jacob
Det er ikke altid at råd er gode,det er det absolut ikke i dette tilfælde. Akslen er en såkaldt helflydende og må ikke svejses fast. Den skal kunne glide i noterne når trianglen bevæger sig op og ned.Kan du ikke dele afstanden til akslerne ved at flytte gearkasseophængene, jeg mener der er lange huller i skinnen hvor ophængene er skruet fast som er beregnet til justering af samme.
Mvh. Holger nr. 615
Dvs. at den ene aksen ikke længere kan rykkes sideværts ind og ud af gearkassen?
På drivakslen for uden mod hjulsiden sidder der en flange, denne glider frem og tilbage på selve drivakslen på en mangenot. Det er et ret primitivt system, på en 500 bliver det ofte så slidt at akslen ‘slipper taget’ i flangen og blot kører rundt uden at trække flangen (og dermed hjulet) med. Det bliver ofte løst ved lige at svejse flangen fast på akslen. Det kunne måske være tilfældet her? Alternativt kunne man måske forestille sig at aksel og flange er rustet sammen hvis bilen har stået længe.