Hej Fiatfans,
Efter mere end 10 år med traditionel strømfordeler m. platiner, kondensator osv. i min Fiat500L har jeg taget springet til elektronisk tænding dvs. ud med alle de gamle stumper og ind med en “123 ignition” og tilhørende tændspole.
Et forholdsvis simplet indgreb klaret på en eftermiddag.
Jeg har tidligere talt med andre Fiatfans om det, men ingen havde erfaringer, så hermed mine… det er FANTASTISK.
Tydelig forbedring af accelleration, trækkraft, højere topfart og super tomgang. (tomgang har jeg dog aldrig haft de store udfordringer med).
Der en masse tuningsinstillinger, som jeg endnu ikke har afprøvet… endnu
Men klar anbefaling herfra hvis I har tænkt på om en “123 ignition” løsning kunne være værd at give sig i kast med.
Mvh Anders
Hej AndersJeg har længe overvejet samme udskiftning, men har tøvet lidt da jeg ikke kunne beslutte om jeg skulle købe en komplet tænding eller et gør det selv “kit” som du har gjort. Inspireret af din success bestilte jeg samme “kit” som dig og jeg må give dig ret. Det er utroligt nemt. Det drillede kun lidt da jeg skulle have selve 123 toppen på da mit strømfordeler hus var lidt for stort. Så fik huset bare lidt med en fin fil og vupti så var toppen på og arbejdet så godt som overstået. Ufatteligt nemt at indstille og med en enorm forskel i forhold til konventionel tænding. Nu kan den gamle 500 pludselig gå i tomgang i mere end 2 minutter, den går ikke i stå i lyskryds og den accelererer faktisk meget jævnt. Og det er bare i grund indstillingen. Så tak for inspirationen Jeg bestilte i Holland ved http://www.fiat500ricambi.com og fik delene efter 3 dage. Desværre glemte jeg at bestille lange tændkabler (nu skal de jo kunne nå helt over til tændspolen) men havde heldigvis et par gamle til min 850 liggende så dem bruger jeg indtil videre.Mvh Thomas B
Det er nemt – beskrivelse er måske lidt sparsom, men det giver næsten sig selv. Ud med gl. tændspole og monter ny samme sted. Afmonter strømfordeler (1 bolt) og adskil den. Den skal pilles helt fra hinanden og der tøvede jeg lidt, pga. af de små fejre – men det er nemt nok – ud med al indmad og sideskruer mv. I bunden er der 2 “pinde” som drejer med rundt – på dem sættes 2 magneter som er med til 123 ignition. Så er du næsten færdig… på med 123 ignition i toppen og så er du ved at være klar til indstilling. Følg indstruktionen og det er dejlig nemt, da der er indbygget diode som hjælper med at finde den helt rigtige indstilling i forhold til “dead center”. Starte, køre, lege med indstillinger…(men jeg tror til gengæld at det vil være noget sværere at samle den gamle strømfordeler med platiner und alles igen, hvis man for nogen grund skulle ønske sig at gå tilbage..) Mvh Anders
Tak for info Anders, det lyder som vejen frem. Var det nemt at bygge den ‘nye’ strømfordelere op eller fik du værksteds hjælp til dette? Hilsen Johnny
Hej Johnny, Det er jo lige det med at spare arbejde – traditionel tændning kræver løbende vedligehold hvis den skal stå skarpt hvorimod den her virker vedligeholdelsesfri.Indbygningssats i den eksisterende bund af strømfordeler + ny tændspole som passer til (er nødvendigt) kostede omkring 2.500 Dkk incl moms. Jeg fik delene gennem “Finn Thorden” http://www.thorden.dk/Du kan muligvis få det billigere gennem Sverige eller Tyskland. Mvh Anders
Hej Anders og tak for din erfarings deling!
Jeg er egentlig ‘die hard’ fan af traditionel tænding på klassiske biler, men har dog i smug overvejet elektronisk for at spare en masse arbejde. Må jeg spørge hvor du fik delene fra og hvormeget det løb op i?
Hilsen Johnny B