Hej, jeg er en meget lykkelig ejer af en Fiat 500 fra 1966, der dog har lidt problemer. F.eks har den svært ved at holde olie trykket ved tomgang, når den er rigtig varm. Giver jeg lidt gas, går olie lampen dog ud igen. Jeg har lige skiftet olie til mineralsk, da jeg tror der var semisyntetisk på den. Har næsten lige købt den, så derfor gætter jeg lidt. Ligeledes har den svært ved at starte ved varm motor. Der sidder et varmespjæl over tændingen, det er åbent hele tiden. Ved ikke om det har nogen indflydelse på mine små problemer. Jeg håber denne vej på lidt gode råd.
Mvh. Søren medlem 709
Hej Søren
Det kunne være interessandt at høre om du har løst problemet og evt.hvordan?
Mvh. Holger nr. 615
Hej. Tusind tak for de gode råd til alle.
Mvh. Søren
Hej!
Jeg har en kommentar til manglende olietryk i en slidt Fiat 500 motor.
Det kan være knastakslens bagerste leje som er slidt så der er for stor tolerence
og dermed falder olietrykket.
Løsningen er at få drejet en messing bøsning og få den isat.
Mvh
258 Werner Boisen
Hej Søren
Du skal måle dit olietryk,det skal være 2,5 – 3,0 bar målt i tomgang m.varm motor.Hvis det er ok så skift olieindicatoren, som regel står trykket på siden afindicatoren så du kan se at du har fået den rigtige.
Vedr.startproblem.
Kontr.ventilafstanden først, skal være inds.0,20 mm udst. 0,25 mm målt med kold motor
Læs evt.afsnittet om centrifugalfilteret i”REPARATIONSHÅNDBOGEN”på Tekniksiden, da et tilstoppet filter på længere sigt kan øge slitagen på hovedlejerne med deraf mindre olietryk.
Mvh. Holger nr 615
Hej Søren , Olie tryk – i følge instruktions bogen er det normalt at olie tryks lampen kan komme på i tomgang ved varm motor. Uddrag fra den engelske instruktions bog; ‘With hot engine and low r.p.m. rates, however, the indicator may light up if operating conditions are normal.’ Så hvis ellers olie tryks lampen i øvrigt forbliver slukket, tror jeg ikke du behøver at bekymre dig.Hvilken olie har du skiftet til? Jeg har god erfaring med Castrol Classic olie, den er dejlig ‘tyk’ til ældre ikke så tætte motorer. – start problemer; Karburatoren på 500′ har ikke noget tilbageløb til tanken, så bensinen har det med at stå og fordampe når du stopper en varm motor. Når du så skal starte igen har den svært ved at ‘få luft’. I instruktions bogen foreskrives det at; ‘Er motoren meget varm kan det blive nødvendigt at træde speederen helt i bund og derefter slippe den så snart motoren tænder.’ Jeg antager at trikset med speederen er for at få spjældet til at åbne helt så der kan komme noget luft igennem.Jeg løste mine start problemer ved at sætte en Fiat 126 karburator med tilbageløb til tanken på min og nu starter den hver gang, både kold og varm.Varmespjæld – Der sidder en termostat bygget ind i motorskjoldet, det er den der styrer varmespjældet. Ved kold motor er spjældet normalt lukket og skal åbne når køleluften når en temp. på ca. 70 grader celcius. Det er ikke så slemt når spjældet sidder fast i fuld åben position, med mindre du kører i din 500′ om vinteren. Men jeg ville da skifte termostaten ved lejlighed.Håber det kunne bruges – måske er der nogle af de ‘gamle’ Fiat kørere der har lidt flere triks?På klubbens hjemmeside http://www.fiat500klub.dk/Teknik.html kan du hente en instruktions bog samt et par datablade på din bil, her kan du læse mange nyttige ting.Hilsen Johnny (medlem nr. 58)
Prøv at justere ventiler, de kan være for stramme så har du startproblemer ved varm motor, ang olietryk, skal du ikke altid regne med lampen, prøv at få kontrolleret olietryk med ur, og tag den derfra